Piráti iniciovali obnovení jednání o cyklostezce z Doubravky do Chrástu!

03. 03. 2021
Piráti iniciovali obnovení jednání o cyklostezce z Doubravky do Chrástu!

Sotva po železniční trati mezi Plzní a Chrástem v roce 2018 projel poslední vlak, začalo město Plzeň i Plzeňský kraj snít společný sen o cyklostezce společně s provozem drezíny pro turisty na jedné z kolejí mezi Bukovcem a Chrástem. K realizaci bohužel zatím nedošlo a prostor zrušené železniční trati v údolí Berounky zarůstá a zůstává i v roce 2021 nevyužitý. K možnému obratu v této věci dali v pondělí na jednání Výboru pro investice a majetek Zastupitelstva Plzeňského kraje impulz Piráti.

V online konferenci se tak na popud Jiřího Hanouska z České pirátské strany u jednoho stolu setkali nejen členové výboru, ale i několik odborníků z řad Plzeňského kraje, starostové dotčených území i zástupce Správy a údržby silnic Plzeňského kraje. Cílem jednání byla analýza současného patového stavu a návrh řešení, které by vedlo k realizaci smysluplného a hlavně za současných podmínek realizovatelného projektu.

Předchozí snahy o realizaci cyklostezky se podle vyjádření zúčastněných zastavily na nevyřešeném převodu bývalé dvoukolejné železniční trati z majetku Správy železnic na město Plzeň a Chrást. To se mělo odehrát po snesení tělesa dvoukolejné železniční trati, odstranění podkladových vrstev a elektrifikace. Po té se mělo začít s výstavbou místy až 8 m široké cyklostezky z Doubravky až k železničnímu přejezdu v Chrástu, kterou by mohli využívat také chodci a jezdci na in-line bruslích.

Plzeňský kraj však přišel se zajímavou myšlenkou zachování jedné koleje mezi Bukovcem a Chrástem a provozování turistické atrakce „Plzeňská drezína“ vedle cyklostezky o šířce 4 m. Plzeňský kraj proto začal jednat se Správou železnic o získání pozemků, železničního svršku, vrstvy kameniva a železničního spodku, včetně stavebních objektů (mostů a propustků), přičemž navrhl částku 10 080 000 Kč. Správa železnic na základě znaleckého posudku za svůj majetek požadovala částku 33 260 000 Kč, navíc realizace bezúplatného převodu nemovité věci byla v tomto případě možná až po souhlasu vlády ČR. Tím se v roce 2020 stala situace patovou, nepomohla ani žádost o provedení stavby na cizím pozemku či o pronájem.

Společně se všemi zúčastněnými jsme se shodli, že je třeba vyzvat zastupitelstvo a novou radu Plzeňského kraje, aby aktivně pokračovala v řešení problémů ve věci cyklostezky, a pokud nebude bránit její realizaci, tak i druhému projektu Plzeňské drezíny. My, Piráti, si umíme představit i takové řešení, že by zhruba 2 km trati náležící městu Plzeň byly řešeny širokou cyklostezkou i pro in-line jezdce a další 6 km dlouhý úsek by propojil oba projekty, tedy zachování jedné koleje pro Plzeňskou drezínu a 4 m širokou cyklostezku,“ říká Jiří Hanousek, předseda Výboru pro investice a majetek Zastupitelstva Plzeňského kraje.

Plzeňský kraj a město Plzeň má již k dispozici projektovou dokumentaci na 6 km cyklostezky z Chlumku do Chrástu, za kterou bylo zaplaceno 829 000 Kč. K tomu, aby bylo možné žádat o dotace a započalo se s realizací 4 m široké cyklostezky v celkové hodnotě 28,5 miliónu korun, chybí jediné - souhlasné stanovisko Správy železnic a právní doklad k pozemku. Vzhledem k probíhajícím výzvám programů jako je iROP je třeba jednat rychle. Mimo to zarůstání bývalé trati znamená každým rokem zvýšení nákladů na likvidaci náletu.

„Udělám maximum, aby se Plzeňský kraj pustil do nového jednání se Správou železnic a nežádoucí patová situace byla vyřešena ke spokojenosti všech zúčastněných stran. Zároveň chci poděkovat všem účastníkům pondělního jednání za účast, konstruktivní přístup i projevenou chuť spolupracovat a proměnit sen o cyklostezce v realitu, snad se nám to brzy podaří,“ uzavírá Hanousek.

Sdílení je aktem lásky

Další podobné články

  Piráti a Starostové
 

CHCI VĚDĚT VÍCE